Bekkenfysiotherapie

Wat is bekkenfysiotherapie?

De  lage rug, buik en bekken spieren spelen een belangrijke rol bij houding en bewegen. Daarnaast hebben deze spieren een belangrijke taak bij het plassen, vrijen en ontlasten. Als deze spieren niet goed functioneren kunnen er klachten ontstaan in het gebied van het bekken, buik en bekkenbodem. Deze klachten kunnen voorkomen bij vrouwen, mannen en kinderen.

U kunt hierbij denken aan:

• urineverlies of verlies van ontlasting
  • vaak plassen of versterkte aandrang om te plassen of te ontlasten
  • moeizaam kwijt kunnen van de ontlasting (obstipatie) of moeilijk kunnen plassen
  • verzakkingsklachten zoals een drukgevoel onderin de buik, verzakking van blaas, baarmoeder of darmen
  • pijnklachten in de onderbuik, rond de anus of geslachtsdelen
  • begeleiding voor en na operaties in buik en bekkengebied
  • seksuele problematiek, gerelateerd aan functiestoornissen van de bekkenbodem
  • bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap en bevalling

Hoe gaat de bekkenfysiotherapeut te werk>

Middels een uitgebreide anamnese, het vragengesprek, worden de klachten in kaart gebracht. Afhankelijk van deze klachten volgt een onderzoek om een juiste bekkenfysiotherapeutische diagnose te kunnen stellen. Bij het onderzoek kijken we onder andere naar houding en beweging van de lage rug, het bekken en de heup. Bij bekkenbodemproblematiek zoals bijvoorbeeld bij urineverlies, is het soms gewenst een inwendig onderzoek te doen naar de functie van de bekkenbodem musculatuur. De bekkenfysiotherapeut is bevoegd om een inwendig onderzoek te doen. Het inwendig onderzoek gebeurd altijd in overleg met U en wordt vooraf aangekondigd, dus nooit bij de eerste behandeling.

Samen met U wordt er een behandelplan opgesteld.

Het behandelplan bestaat onder andere uit het geven van informatie over de klacht, vaak als je weet wat er aan de hand is, kun je al aan herstel werken. Ook adviezen bijvoorbeeld wat betreft ademhaling, toiletgedrag, vochtintake zijn nuttig bij het herstel.

Tevens worden er gerichte oefeningen gegeven.

Vindt U het onduidelijk of U klachten bij de bekkenfysiotherapeut thuis horen, U kunt mij vrijblijvend om advies vragen.