Vormen

Primair lymfoedeem
Vorm van oedeem  waarbij de oorzaak ligt in een aangeboren afwijking van het lymfestelsel.

Secundair lymfoedeem
Vorm van oedeem die kan optreden na het wegnemen van lymfklieren, bijvoorbeeld na een oncologisch operatie (verwijdering van goed- of kwaadaardige tumor). Het lichaam moet  dan op een andere manier het vocht afvoeren. Als het evenwicht zich niet vanzelf herstelt, kan, om het evenwicht te herstellen, oedeemtherapie toegepast worden.

Tertiair oedeem
Ontstaat vaak na bestraling, chemokuur of medicijnen, waarbij het lymfestelsel beschadigd is geraakt. Deze vorm van oedeem kan zich na lange tijd, bijvoorbeeld 10 jaar na behandeling, voordoen.

Voorbeeld aandoeningen
Veneus oedeem
Door het tekort schieten van het afvoer via de aderen, moet he lymfestelsel meer werk verrichten. Door overbelasting kan na enige tijd oedeem ontstaan. Veneus oedeem komt meestal voor in de benen, maar kan ook in de armen optreden.  De symptomen zijn:

• Oedeem / zwelling
  • Moe en zwaar gevoel
  • Bruine verkleuringen op de huid
  • Dunne, kwetsbare huid / blauw en glanzend doorschijnende huid
  • Pijn, krampen
  • Branderig gevoel
  • Onrustige benen (restles legs)
  • Jeuk
  • Mate van oedeem kan schommelen
  • Spataderen

Lang staan en zitten kunnen de klachten doen toenemen. Het hoog leggen van de benen geeft vaak al een afname van de klachten.

Lipoedeem
Bij deze vorm is er sprake van een stoornis in de aanmaak van vetweefsel, waarbij bovendien de afvoer van vocht via de lymfevaten niet optimaal is. Het gevolg is een onderhuidse ophoping van vocht en vet.

Deze vorm onderscheidt zich van bovenstaande vormen doordat het oedeem meestal symmetrisch voorkomt en de handen en voeten doen nooit mee.

Lipoedeem kun je verder herkennen aan de volgende symptomen:

• Zwaar, drukkend gevoel in de benen
  • Pijn
  • Cellulitis
  • Witte, rubberachtige huid
  • Aangedane regio voelt vaak koud aan
  • Kledingmaat van het bovenlichaam verschilt twee tot drie maten met het onderlichaam
  • Gewrichtsproblemen
  • Drukpijn bij lichte aanraking
  • Handen en voeten nooit aangedaan
  • Geen resultaat bij afvalprogramma

Onbehandeld lipoedeem kan zich in een periode van 15 jaar ontwikkelen tot lymfoedeem. Je spreekt dan van liplymfoedeem. Regelmatig is er ook een combinatie met spataderen

Spataderen en oedeem tijdens zwangerschap
Tijdens de zwangerschap kunnne spataderen in de benen, liezen en in de schaamstreek ontstaan. Dit komt door hormonale veranderingen in het lichaam en bij sommige vrouwen geeft dit een ongewenste verslapping van de vaatwanden. Daarnaast kunnen factoren zoals verhoogde druk in de buik (door het groeiende kindje) en het toenemen van het bloedvolume een rol spelen. Deze kunnen een negatieve invloed hebben op de afvoer vanuit de benen met eventueel oedeemvorming tot gevolg.

• Pijn
  • Vermoeide en onrustige benen
  • Jeuk
  • Branderig gevoel
  • Kuitkrampen (vaak ’s nachts)
  • Gevoel van spanning in de benen
  • Afname van dagelijkse activiteiten

Littekenbehandeling
De behandeling van littekens kan een onderdeel zijn van de oedeemfysiotherapeutische behandeling. Dit betekent dat het litteken losgemaakt wordt door middel van massage technieken. Tevens het versoepelen van het litteken en van de spierlaag eronder met vermindering van de stuwingklachten of oedeemvorming.

Traumatisch oedeem
Kan ontstaan na een ongeval of blessure (bijv. forse schaafwonden of verstuikingen), maar ook na een orthopedische operatie of brandwonden.

Vormen Oedeemtherapie Steunkousen Vergoeding Oedeemtherapie